- Urząd Miejski w Oleśnie
- Wydział Infrastruktury i Zarządzania Nieruchomościami
- Archiwum ogłoszeń
- Ogłoszenia Wydziału Urbanistyki 2017
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia "Modernizacja i rozbudowa budynków inwentarskich chowu świń poprzez budowę budynku odchowalni prosiąt i budynku tuczarni"
Olesno, dnia 30 grudnia 2016 roku.
NR III.6220.02.2016
DECYZJA
Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego, art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt. 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 80 ust. 1, art. 82 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), w związku z § 3 ust 2 pkt. 2 i § 1 pkt. 102 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397). po rozpatrzeniu wniosku Pana Rafaela Wolnego, z dnia 14 stycznia 2016 roku (data wpływu) i raportu o oddziaływaniu na środowisko o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na modernizacji i rozbudowie budynków inwentarskich chowu świń poprzez budowę budynku odchowalni prosiąt i budynku tuczarni, na działce nr 25, w miejscowości Wysoka, po przeprowadzeniu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko
określam
realizację przedsięwzięcia i określam warunki tej realizacji dla inwestycji pn.:
„Modernizacja i rozbudowa budynków inwentarskich chowu świń poprzez budowę budynku odchowalni prosiąt i budynku tuczarni”, na działce nr 25, w miejscowości Wysoka,
1. Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik nr 1 do niniejszej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
2. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia :
W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę chlewni na terenie istniejącego gospodarstwa rolnego w m. Wysoka (działka nr 25), gm. Olesno. Inwestor planuje wykonanie inwestycji polegającej na budowie tuczarni i odchowalni o łącznej powierzchni 686 m2 i wysokości 6,5 m. Inwestor posiada w dyspozycji grunty orne o powierzchni 63,3 ha. Na terenie gospodarstwa znajduje się budynek tuczarni o powierzchni 406 m2. Obsada łączna zwierząt w planowanych i istniejących obiektach inwentarskich to 102 DJP. Na terenie gospodarstwa znajdują się silosy do magazynowania zboża o łącznej pojemności 406 m3 (2 x 178 m3 + 4 x 12,5 m3).
Powstające na terenie gospodarstwa nawozy naturalne, tj. obornik (tuczarnia istniejąca – system utrzymania zwierząt na głębokiej ściółce) oraz gnojowica (nowe obiekty inwentarskie – system utrzymania zwierząt bezściołowy) zagospodarowane będą na własnych gruntach ornych o powierzchni ok. 63,3 ha. Do gromadzenia nawozów naturalnych na terenie gospodarstwa przewiduje się istniejące i planowane zbiorniki (wewnętrzne) o łącznej pojemności 1210 [m3] - oraz płyty obornikowe o powierzchni łącznej 170 [m2]. Na terenie gospodarstwa (rodzinnego) zatrudnione będą trzy osoby (właściciel, żona i ojciec). Ogrzewanie przy zastosowaniu kotłowni budowanej w bud. mieszkalnym o mocy cieplnej ok. 30 kW. Paliwem jest drewno lub pelet. Roczne zużycie paliwa ok. 10 Mg.
3. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich :
- na terenie przewidywanych prac oraz w zasięgu oddziaływania inwestycji nie występują pomniki przyrody ożywionej i nieożywionej,
- przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływało na obszary Natura 2000, wyznaczone na podstawie Dyrektywy Rady 79/409/EWG z dnia 02.04.1999r. w sprawie ochrony dzikich ptaków oraz Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21.05.1992r. w sprawie siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory,
- obszary realizacji przedsięwzięcia nie należą do obszarów o obciążeniach historycznych, kulturowych i archeologicznych, nie przylegają do jezior i nie występują na nich uzdrowiska,
- na terenie lokalizacji inwestycji nie występują obszary wodno – błotne, wybrzeży, obszary górskie i leśne, obszary objęte ochroną wód i zbiorników,
- przewidzieć budynek inwentarski do chowu i hodowli spełniający wymagania dotyczące dobrostanu i ochrony zwierząt gospodarskich, umożliwiający obsadę, w łącznej ilości do 102 DJP,
do magazynowania gnojowicy, przewidzieć szczelne zbiorniki:
wewnętrzne:
- w nowej tuczarni o pojemności 363 m3,
- w odchowalni, o pojemności 175 m3,
z dnem i ścianami betonowymi z zabezpieczeniem przed przeciekiem w postaci folii izolacyjnej z PE ułożonej pod warstwą betonu,
- przed oddaniem obiektu do użytkowania, wykonać próbę szczelności zbiorników,
- zaprojektować na nowo projektowanym budynku inwentarskim (nr 1) – maksymalnie 11 szt. wentylatorów wyciągowych o poziomie mocy akustycznej każdego z nich nie większej niż 65 dB,
- do magazynowania padłych zwierząt, przewidzieć szczelny kontener stalowy, umieszczony w zamkniętym i oznakowanym pomieszczeniu,
- wodę pobierać z wodociągu wiejskiego,
- ścieki bytowe odprowadzać do przydomowej oczyszczalni ścieków,
- powstający obornik z istniejącej tuczarni magazynować na istniejących płytach o łącznej powierzchni 170 m2,
- odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne, do czasu odbioru przez upoważnione jednostki, magazynować selektywnie, w odpowiednich pojemnikach, w wydzielonym miejscu, w sposób nie powodujący zagrożenia dla środowiska.
- po zrealizowaniu inwestycji prowadzić chów i hodowlę zwierząt na poziomie do 102 DJP, w systemie ściołowym (istniejąca tuczarnia) i bezściołowym, rusztowym (nowy obiekt inwentarski),
- odpływ wody opadowej i roztopowej z powierzchni dachu kierować do gruntu na terenie własności inwestora, bez szkody dla gruntów sąsiednich;
- padłe zwierzęta przekazywać uprawnionym jednostkom w celu ich unieszkodliwienia;
4. Warunki w zakresie ochrony dóbr kultury i odkryć archeologicznych :
- w bezpośrednim sąsiedztwie oraz w zasięgu oddziaływania inwestycji nie występują zabytki chronione na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
- wszelkie odkryte w trakcie prac ziemnych przedmioty oraz obiekty nieruchome i nawarstwienia wskazujące na stanowisko archeologiczne podlegają ochronie prawnej,
- o fakcie znaleziska archeologicznego należy powiadomić Burmistrza Olesna oraz Opolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
5. Warunki prowadzenia robót budowlanych:
- roboty budowlane prowadzone będą przy zapewnieniu oszczędnego korzystania z terenu przez zminimalizowanie odcinków dróg dojazdowych i placów budowy, teren wykorzystywany tymczasowo na drogi dojazdowe i place budowy należy doprowadzić do stanu pierwotnego,
- w trakcie realizacji robót budowlanych teren inwestycji musi być na bieżąco porządkowany ze szczególnym uwzględnieniem materiałów mogących wpłynąć negatywnie na komponenty środowiska przyrodniczego (m.in. : materiały pędne, smary i opakowania po nich),
- wykonawca robót posiadać musi na terenie budowy sorbenty do chemicznego strącania substancji chemicznych : olejów i benzyn z ewentualnych wycieków z maszyn i urządzeń budowlanych ; wszelkie wycieki muszą być natychmiast zneutralizowane i zebrane oraz zdeponowane w miejscach do tego przeznaczonych (wydzielonych).
- roboty ziemne prowadzić w sposób nie naruszający stosunków wodno – gruntowych.
- prace budowlane oraz transport materiałów budowlanych prowadzić w porze dziennej tj. w godzinach od 6.00 do 22.00,
- prace wykonywać z wykorzystaniem sprawnego sprzętu budowlanego, prowadzić regularne przeglądy techniczne stosowanego sprzętu i nadzorować ich sprawność techniczną,
- w trakcie prowadzonych prac budowlanych zachować wszelkie środki ostrożności w celu zapobiegania przedostawaniu się zanieczyszczeń (m.in. związków ropopochodnych) do środowiska gruntowo – wodnego. W związku z tym, teren przeznaczony na zaplecze budowy oraz bazę materiałową odpowiednio uszczelnić,
- odpady gromadzić selektywnie, w sposób zabezpieczający przed dostępem osób niepowołanych i nie powodujących zagrożenia dla środowiska, zdrowia i życia ludzi, w wydzielonych opisanych miejscach na utwardzonym podłożu, zabezpieczającym przed przenikaniem odcieku do gruntu, do czasu odbioru przez upoważnione jednostki,
- glebę i ziemię (odpad 17 05 04) rozplantować na terenie działki i wykorzystać do obsypania fundamentów lub przekazać osobom fizycznym lub jednostkom organizacyjnym niebędącym przedsiębiorcami,
- miejsca postojowe ciężkiego sprzętu zlokalizować w jak największej odległości od terenów zabudowy mieszkaniowej,
- podczas przerw w pracy wyłączać maszyny i urządzenia; unikać pracy maszyn i urządzeń na jałowym biegu.
6. Warunki w zakresie ochrony interesów osób trzecich :
- należy zabezpieczyć interesy osób trzecich w szczególności przez zabezpieczenie przed ponadnormatywną emisją hałasu i zanieczyszczeń do powietrza w czasie realizacji i eksploatacji obiektu.
7. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym :
- planowane zamierzenie inwestycyjne należy zaprojektować w sposób określony przepisami prawa oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając poszanowanie występujących w zasięgu oddziaływania inwestycji, uzasadnionych interesów osób trzecich,
- w projektowaniu należy przyjąć technologie i urządzenia techniczne przyjazne środowisku tj. eliminujące lub ograniczające wpływ obiektu na środowisko przyrodnicze, zdrowie ludzi i inne obiekty budowlane, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- stosować rozwiązania projektowe ograniczające uciążliwości związane z emisją hałasu do środowiska w trakcie jego eksploatacji do wartości przewidzianych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. nr 120, poz. 826 z póż. zm.),
8. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii :
- przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
9. Wymogi w zakresie ograniczania transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące trans granicznego oddziaływania na środowisko :
- inwestycja nie ma charakteru transgranicznego oddziaływania oraz nie zmieni wzajemnych relacji pomiędzy poszczególnymi komponentami środowiska.
10. Wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania :
- nie stwierdza się konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
UZASADNIENIE
Pan Rafael Wolny, wystąpił w dniu 14 stycznia 2016 roku (data wpływu) z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na modernizacji i rozbudowie budynków inwentarskich chowu świń po przez budowę budynku odchowalni prosiąt i budynku tuczarni, na działce nr 25, w miejscowości Wysoka. Do wniosku dołączono, zgodnie z art. 74 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), kartę informacyjną o planowanym przedsięwzięciu, informację o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym realizowane będzie przedsięwzięcie, z terenem działek sąsiednich, poświadczoną przez właściwy organ.
Na podstawie karty informacyjnej o przedsięwzięciu stwierdzono, że przedmiotowe przedsięwzięcie należy do kategorii przedsięwzięć określonych w art. 59 ust 1 pkt. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) oraz wymienione jest w § 3 ust 2 pkt. 2, w związku z § 1 pkt. 102 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397).
W związku z tym organ prowadzący postępowanie na podstawie art. 64 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) wystąpił pismami z dnia 01 lutego 2016 roku Nr III.6220.02.2016 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnie, o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz o jego zakresie. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu opiniował pismem nr WOOŚ.4241.38.2016.AW z dnia 22 lutego 2016 roku (data wpływu 23 lutego 2016 roku), o istnieniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią sanitarną nr NZ/AC-4325-7/16 z dnia 18 lutego 2016 roku (data wpływu 23 lutego 2016 roku) stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
W dniu 24 lutego 2016 roku (data wpływu), Pan Rafael Wolny wystąpił pismem do Burmistrza Olesna o dokonanie zmian we wniosku do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, polegających na dodatkowej wycince drzew na terenie przyszłej inwestycji, czego nie ujął w pierwotnej karcie informacyjnej przedsięwzięcia.
W dniu 23 marca 2016 roku Burmistrz Olesna pismem nr III.6220.02.2016, na podstawie art. 64 § 2 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, wniósł o uzupełnienie wniosku z dnia 14 stycznia 2016 roku (data wpływu) o nową kartę informacyjną przedsięwzięcia zawierającą informację o planowanej wycince drzew na terenie przyszłej inwestycji, ich gatunku i rodzaju.
W dniu 11 kwietnia 2016 roku Pan Rafael Wolny przedłożył nową kartę informacyjną przedsięwzięcia.
W związku z tym organ prowadzący postępowanie na podstawie art. 64 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227) wystąpił ponownie pismami z dnia 13 czerwca 2016 roku Nr III.6220.02.2016 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnie, o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia dla przedmiotowego przedsięwzięcia raportu o oddziaływaniu na środowisko oraz o jego zakresie. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu podtrzymał stanowisko pismem nr WOOŚ.4241.196.2016.AW z dnia 01 lipca 2016 roku (data wpływu 04 lipca 2016 roku), o istnieniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią sanitarną nr NZ/AC-4325-20/16 z dnia 06 lipca 2016 roku (data wpływu 11 lipca 2016 roku) stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), a w szczególności na :
- usytuowanie przedsięwzięcia,
- wielkość zajmowanego terenu,
- rodzaj inwestycji ,
- interes społeczny,
Burmistrz Olesna postanowieniem nr III.6220.02.2016, z dnia 18 lipca 2016 roku, stwierdził konieczność wykonania raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Wymagany dokument pn.: „Raport o oddziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia pn.: Modernizacja i rozbudowa budynków inwentarskich chowu świń poprzez budowę budynku odchowalni prosiąt i budynku tuczarni, na działce nr 25, w miejscowości Wysoka” opracowany przez zespół autorski EKOMAN Sp. z o.o., pod kierownictwem Dawida Domana, wpłynął do tutejszego Urzędu Miejskiego w dniu 29 sierpnia 2016 roku. Organ prowadzący, powiadomił strony postępowania w dniu 05 września 2016 roku obwieszczeniem nr III.6220.02.2016, zapewniając udział społeczeństwa w postępowaniu, poprzez umieszczenie informacji w BIP i na tablicach ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Oleśnie zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227).
Pismami z dnia 29 września 2016 roku nr III.6220.02.2016 wystąpiono o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Oleśnie przesyłając akta sprawy w celu określenia warunków realizacji przedsięwzięcia.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Oleśnie opinią sanitarną nr NZ/AC-4325-44/16 z dnia 02 listopada 2016 roku (data wpływu 07 listopada 2016 roku) nie wniósł żadnych uwag.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Opolu postanowieniem nr WOOŚ.4242.28.2013.JGD z dnia 10 kwietnia 2013 roku (data wpływu 12 kwietnia 2013 roku) uzgodnił warunki realizacji przedsięwzięcia z uwagami:
1. Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
- na wypadek wystąpienia wycieku substancji szkodliwych, plac budowy wyposażyć w sorbenty do strącania zanieczyszczeń, zwłaszcza ropopochodnych (np. paliw, smarów) i syntetycznych (np. olejów),
- prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dnia, tj. w godz. od 6.00 do 22.00,
- po zrealizowaniu inwestycji prowadzić chów i hodowlę zwierząt na poziomie do 102 DJP, w systemie ściołowym (istniejąca tuczarnia) i bezściołowym, rusztowym (nowy obiekt inwentarski),
- wodę pobierać z wodociągu wiejskiego,
- w celu ograniczenia emisji odorów:
- utrzymywać wysoki poziom higieny w pomieszczeniach inwentarskich i czystość w ich otoczeniu,
- wyposażyć pomieszczenia inwentarskie w sprawne urządzenia wentylacyjne, które będą utrzymywały temperaturę i wilgotność powietrza oraz koncentrację gazów na poziomie zapewniającym dobre samopoczucie i zdrowie zwierząt,
- systematyczne usuwać gnojowicę z pomieszczeń inwentarskich,
- utrzymywać w czystości wszystkie utwardzone powierzchnie wewnątrz i na zewnątrz budynku inwentarskiego,
- utrzymywać w stanie sprawności poidła automatyczne,
- czyścić i poddawać okresowej dezynfekcji pomieszczenia inwentarskie, w tym stosować środki biodegradowalne.
- prace porządkowe w pomieszczeniach inwentarskich wykonywać z wykorzystaniem wody i wysokociśnieniowych myjek,
- ścieki bytowe odprowadzać do przydomowej oczyszczalni ścieków,
- powstający obornik z istniejącej tuczarni magazynować na istniejących płytach o łącznej powierzchni 170 m2,
- gnojowicę oraz ścieki pochodzące z mycia planowanego budynku inwentarskiego magazynować w szczelnych, betonowych zbiornikach na gnojowicę, a następnie wykorzystywać rolniczo, tylko w okresie przeznaczonym do jej rolniczego zagospodarowania, zgodnie z przepisami szczególnymi,
- przed oddaniem obiektu do użytkowania, wykonać próbę szczelności zbiorników,
- padłe zwierzęta przekazywać wyspecjalizowanym do tego podmiotom, w ciągu 24 godzin, od stwierdzenia padnięcia,
- masy ziemne powstałe podczas prac budowlanych, wykorzystać do zniwelowania terenu inwestycji,
- odpady niebezpieczne i inne niż niebezpieczne, do czasu odbioru przez upoważnione jednostki, magazynować selektywnie, w odpowiednich pojemnikach, w wydzielonym miejscu, w sposób nie powodujący zagrożenia dla środowiska.
2. W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ww. ustawy należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
- przewidzieć budynek inwentarski do chowu i hodowli spełniający wymagania dotyczące dobrostanu i ochrony zwierząt gospodarskich, umożliwiający obsadę, w łącznej ilości do 102 DJP,
- do magazynowania gnojowicy, przewidzieć szczelne zbiorniki:
- wewnętrzne:
- w nowej tuczarni o pojemności 363 m3,
- w odchowalni, o pojemności 175 m3,
- z dnem i ścianami betonowymi z zabezpieczeniem przed przeciekiem w postaci folii izolacyjnej z PE ułożonej pod warstwą betonu,
- zaprojektować na nowo projektowanym budynku inwentarskim (nr 1) – maksymalnie 11 szt. wentylatorów wyciągowych o poziomie mocy akustycznej każdego z nich nie większej niż 65 dB,
- do magazynowania padłych zwierząt, przewidzieć szczelny kontener stalowy, umieszczony w zamkniętym i oznakowanym pomieszczeniu.
3. Wyrazić stanowisko w sprawie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust.1 cyt. wyżej ustawy.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz.353, ze zm.).
W dniu 21 grudnia 2015 roku Burmistrz Olesna, pismem nr III.6220.02.2016, zawiadomił strony postępowania o zakończeniu postępowania dowodowego w sprawie. Strony postępowania nie wniosły żadnych uwag.
Po rozpatrzeniu wszystkich okoliczności faktycznych i prawnych na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks Postępowania Administracyjnego, art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt. 2, art. 73 ust. 1, art. 75 ust. 1 pkt. 4, art. 80 ust. 1, art. 82 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199 poz. 1227), w związku z § 3 ust 2 pkt. 2 i § 1 pkt. 102 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), orzeczono jak w sentencji.
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Olesna, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Burmistrz Olesna
Sylwester Lewicki
Załącznik nr 1 do decyzji nr III.6220.02.2016
z dnia 30 grudnia 2016 roku.
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
W ramach przedsięwzięcia planuje się budowę chlewni na terenie istniejącego gospodarstwa rolnego w m. Wysoka (działka nr 25), gm. Olesno. Inwestor planuje wykonanie inwestycji polegającej na budowie tuczarni i odchowalni o łącznej powierzchni 686 m2 i wysokości 6,5 m. Inwestor posiada w dyspozycji grunty orne o powierzchni 63,3 ha. Na terenie gospodarstwa znajduje się budynek tuczarni o powierzchni 406 m2. Obsada łączna zwierząt w planowanych i istniejących obiektach inwentarskich to 102 DJP. Na terenie gospodarstwa znajdują się silosy do magazynowania zboża o łącznej pojemności 406 m3 (2 x 178 m3 + 4 x 12,5 m3).
Powstające na terenie gospodarstwa nawozy naturalne, tj. obornik (tuczarnia istniejąca – system utrzymania zwierząt na głębokiej ściółce) oraz gnojowica (nowe obiekty inwentarskie – system utrzymania zwierząt bezściołowy) zagospodarowane będą na własnych gruntach ornych o powierzchni ok. 63,3 ha. Do gromadzenia nawozów naturalnych na terenie gospodarstwa przewiduje się istniejące i planowane zbiorniki (wewnętrzne) o łącznej pojemności 1210 [m3] - oraz płyty obornikowe o powierzchni łącznej 170 [m2]. Na terenie gospodarstwa (rodzinnego) zatrudnione będą trzy osoby (właściciel, żona i ojciec). Ogrzewanie przy zastosowaniu kotłowni w budowanej w bud. mieszkalnym o mocy cieplnej ok. 30 kW. Paliwem jest drewno lub i pelet. Roczne zużycie paliwa ok. 10 Mg. Główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych 1.1.2. Do charakterystycznych procesów produkcyjnych związanych z planowanym przedsięwzięciem należy zaliczyć proces realizacji planowanych obiektów (budowa) oraz proces hodowli i chowu trzody chlewnej w istniejących i planowanych obiektach inwentarskich. Dla typowych zanieczyszczeń środowiska, które mogą wystąpić na etapie realizacji obiektów inwentarskich można zaliczyć: - odpady budowlane, - hałas i zanieczyszczenia powietrza wytwarzane przez maszyny i urządzenia budowlane oraz środki transportu.
Wszystkie surowce, materiały i energia potrzebne do realizacji planowanego dostarczone zostaną spoza placu budowy. Do budowy użyte zostaną materiały wskazane w części opisowej do projektu budowlanego budowy chlewni. Prace budowlane będą realizowane przy spełnieniu wymagań bhp, p.poż. i ochrony środowiska. Zużycie wody i energii na etapie budowy będzie niewielkie. Przewiduje się, że powstałe na etapie realizacji odpady będą selektywnie gromadzone i systematycznie usuwane z terenu budowy, zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami.
Do głównych cech charakterystycznych procesów związanych z planowanym chowem trzody w systemie rusztowym (bezściołowym), ze względu na ochronę środowiska należy zaliczyć : - zużycie wody dla potrzeb technologicznych i sanitarno-porządkowych, - występowanie ścieków socjalno-bytowych, przemysłowych (mycie pomieszczeń inwentarskich) i wód opadowych, - ścieki bytowe odprowadzone do przydomowej oczyszczalni ścieków, - wody opadowe odprowadzone do gminnej kanalizacji deszczowej, - występowanie emisji zorganizowanej substancji gazowych związanej z procesem technologicznym hodowli i chowu trzody chlewnej (emisja metanu, amoniaku oraz w ilościach śladowych siarkowodoru, pyłów i odorów), - występowanie emisji niezorganizowanej spalin samochodowych podczas zasiedlania, dowozu pasz, wywozu nawozów naturalnych (min. tlenki azotu, tlenek węgla i węglowodory), - powodowanie emisji hałasu do otoczenia związane z prowadzoną hodowlą trzody chlewnej i transportem, - generowanie w trakcie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia odpadów niebezpiecznych, innych niż niebezpieczne oraz zmieszanych odpadów komunalnych (zatrudnienie pracowników, utrzymanie czystości na terenie chlewni i gospodarstwa), - brak przekraczania standardów jakości środowiska i wartości odniesienia w zakresie stężenia substancji w powietrzu poza granicami terenu, do którego prowadzący instalację dysponuje tytułem prawnym, - z uwagi na wystarczającą izolację budynków dla chowu trzody nie będzie wymagane ogrzewanie tych obiektów (tylko porodówka), ponieważ ciepłota zwierząt w tej fazie produkcji jest wystarczająca do utrzymania właściwej temperatury w budynku, a zaprojektowana wentylacja zapewnia właściwą cyrkulację powietrza, - planowane i istniejące chlewnie o obsadzie 102 DJP (łączna obsada w gospodarstwie po rozbudowie) nie zalicza się do instalacji wymagających uzyskania pozwolenia zintegrowanego (instalacja IPPC8), - charakter prowadzonej działalności nie powoduje zaliczenia rozpatrywanego gospodarstwa do zakładu o zwiększonym ryzyku albo zakładu o dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, - budowa i funkcjonowanie chlewni realizowana na terenach rolnych, nie wpłynie w znaczący sposób na środowisko przyrodnicze i na krajobraz, - nie występuje oddziaływanie na obszary NATURA 2000 z uwagi na brak znaczących emisji substancji do środowiska i niskie emitory źródeł zanieczyszczeń oraz lokalizację ww. obszarów w znacznej odległości ok. 10 [km] od gospodarstwa, - prowadzona działalność nie jest zaliczana do działalności stwarzającej ryzyko szkody w środowisku, - do mycia obiektów inwentarskich stosowane będą środki biodegradowalne, a powstające ścieki przemysłowe odprowadzone zostaną do zbiorników do magazynowania płynnych nawozów naturalnych (zbiorniki na gnojowicę), - prowadzona hodowla i chów trzody chlewnej będzie realizowana zgodnie z zasadami dobrej praktyki rolnej oraz dobrostanem zwierząt gospodarskich, - przedmiotowe gospodarstwo rolne po planowanej rozbudowie nie będzie zaliczać się do podmiotów, dla których wymagany jest plan nawożenia.
Burmistrz Olesna
Sylwester Lewicki