Wykonanie projektu „Strategii rozwoju elektromobilności dla Gminy Olesno na lata 2019-2035”
Olesno, dnia 14.10.2019 r.
Nr IX.IX.03.2019
Wykonanie projektu „Strategii rozwoju elektromobilności dla Gminy Olesno na lata 2019-2035”
§ 1.
Nazwa (firma) oraz adres zamawiającego
- Zamawiający - Gmina Olesno, w imieniu której działa:
Burmistrz Olesna,
46-300 Olesno, ul. Pieloka 21
tel. (034) 359 78 41-44, fax (034) 359 72 83
REGON: 151398600, NIP: 576-15-62-352
Poczta elektroniczna:
§ 2.
Tryb udzielenia zamówienia
Zamówienie nie jest prowadzone wg zapisów ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1843) ponieważ jego wartość nie przekracza wartości 30.000 euro
Zamówienie prowadzone jest zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami w szczególności z ustawą z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1145).
Zamówienie jest finansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego „Ochrona atmosfery 3.4. GEPARD II – transport niskoemisyjny” (umowa nr 312/2019/Wn-08/OA-IO/D).
§ 3.
Opis przedmiotu zamówienia
- W ramach zadania należy przygotować ,,Strategię rozwoju elektromobilności dla Gminy Olesno na lata 2019-2035", zwanej dalej ,,Strategią”, służącej realizacji celów wynikających m.in.: z Programu Rozwoju Elektromobilności w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), a w szczególności Planu Rozwoju Elektromobilności „Energia do przyszłości”, przyjęty przez Radę Ministrów dnia 16.03.2017 r.; Krajowych ram polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, przyjęte przez Radę Ministrów dnia 29.03.2017 r.; Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, na obszarze Gminy Olesno. Celem głównym przedsięwzięcia jest stworzenie optymalnych warunków dla rozwoju elektomobilności w Gminie Olesno. Cele szczegółowe projektowanej Strategii to:
- likwidacja barier ograniczających rozwój elektromobilności w Gminie, w tym poprzez zapewnienie punków ładowania, poprawę stanu dróg i parkingów publicznych, budowę szybkich łączy bezprzewodowych, wprowadzenie katalogu zachęt dla właścicieli pojazdów elektrycznych),
- budowa i rozwój publicznego transportu zbiorowego w Gminie,
- poprawa standardu usług przewozu pasażerów, w szczególności dzieci, w tym dzieci niepełnosprawnych,
- zwiększenie świadomości społecznej w zakresie problematyki elektromobilności, popularyzacja elektromobilności wśród mieszkańców
-poprawa wizerunku Gminy jako otwartej na nowoczesne technologie, dążącej do poprawy standardu życia mieszkańców,
- poprawa stanu jakości powietrza w Gminie,
- obniżenie poziomu hałasu w Gminie.
Cele Strategii winny byćspójne z celami określonym w dokumentach strategicznych dla Gminy Olesno, tj. w:
-Strategii rozwoju Gminy Olesno na lata 2014 - 2020 - cel operacyjny: Zrównoważony rozwój infrastruktury transportowej, kierunek działań: Poprawa istniejącej oraz uruchomienie nowej komunikacji transportowej wewnątrz oraz na zewnątrz gminy. Wdrożenie zintegrowanego systemu transportowego na terenie gminy.
- „Programie ochrony powietrza dla strefy opolskiej i miasta Opola ze względu na Przekroczenie poziomów dopuszczalnych pyłu PM 10 i poziomu docelowego benzo(a)pirenu oraz poziomów dopuszczalnych pyłu PM 2,5, ozonu i benzenu dla strefy opolskiej" (Uchwała nr XXXVII/403/2018 Sejmiku Województwa Opolskiego) - rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego miejskiego i rozwój alternatywnych niezmotoryzowanych form transportu oraz wdrożenie energooszczędnych i niskoemisyjnych rozwiązań z uwzględnieniem wszystkich uczestników ruchu,
- Studium Uwarunkowań i Kierunków zagospodarowania Przestrzennego Gminy Olesno (uchwała nr XV/132/15 Rady Miejskiej w Oleśnie) - Cele polityki przestrzennej gminy - Poprawa funkcjonowania systemu komunikacji drogowej gminy, Poprawa jakości środowiska;
- programie Ochrony Środowiska dla gminy Olesno na lata 2016-2019 z perspektywą na lata 2020-2023 - cel średniookresowy - Osiągnięcie i utrzymanie obowiązujących standardów jakości powietrza na terenie gminy Olesno, zadanie - Budowa i wyznaczenie tras pieszorowerowych na terenie gminy Olesno; - Planie Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Olesno (Uchwała nr XXIV/176/16 Rady Miejskiej w Olesnie z 2 sierpnia 2016 r.) - cele długoterminowe: dotrzymanie standardów jakości powietrza zgodnie z postanowieniami POP dla strefy opolskiej, cel szczegółowy: ograniczenie zużycia energii o 398,55 MWh/rok oraz redukcję emisji CO2 o 99,71 Mg/rok w sektorze transportu, poprzez poprawę mobilności miejskiej oraz modernizację ścieżek rowerowych,
- Lokalnym Programie Rewitalizacji Gminy Olesno na lata 2016 -2023 - cel szczegółowy 5.1. poprawa jakości środowiska naturalnego, kierunek działań 5.1.1.Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
- Założenia planowanej Strategii (elementy, zakres, struktura)
Wstęp
1.1. Cel i zakres opracowania;
1.2. Źródła prawa;
1.3. Cele rozwojowe i strategie jednostki samorządu terytorialnego;
1.4. Charakterystyka jednostki samorządu terytorialnego;
1.5. Wnioski wynikające z charakterystyki jednostki samorządu terytorialnego.
2. Stan jakości powietrza (CO, CO2, NOx, SOx, PM 10, PM 2,5 BaP)
2.1. Metodologia obliczania wskaźników zanieczyszczeń;
2.2. Czynniki wpływające na emisję zanieczyszczeń;
2.3. Obecny stan jakości powietrza – podsumowanie inwentaryzacji;
2.4. Planowany efekt ekologiczny związany z wdrażaniem strategii rozwoju Elektromobilności;
2.5. Monitoring jakości powietrza.
3. Stan obecny systemu komunikacyjnego w jednostce samorządu terytorialnego
3.1. Struktura organizacyjna;
3.2. Transport publiczny i komunalny oraz transport prywatny,
3.2.1. Pojazdy o napędzie spalinowym,
3.2.2. Pojazdy napędzane gazem ziemnym lub innymi biopaliwami,
3.2.3. Pojazdy o napędzie elektrycznym,
3.2.4. Ogólnodostępna publiczna infrastruktura ładowania;
3.3. Parametry ilościowe i jakościowe istniejącego systemu transportu;
3.4. Istniejący system zarządzania;
3.5. Opis niedoborów jakościowych i ilościowych taboru i infrastruktury w stosunku do stanu pożądanego;
3.6. Zakres inwestycji niezbędnych do zniwelowania niedoborów jakościowych i ilościowych systemu, w tym inwestycji odtworzeniowych.
4. Opis istniejącego systemu energetycznego jednostki samorządu terytorialnego
4.1. Ocena bezpieczeństwa energetycznego jednostki samorządu terytorialnego;
4.2. Wariantowa prognoza zapotrzebowania na energię elektryczną, gaz lub inne paliwa alternatywne w okresie do 2025 r. w oparciu o program rozwoju gminy.
5. Strategia rozwoju elektromobilności w jednostce samorządu terytorialnego
5.1. Podsumowanie i diagnoza stanu obecnego,
5.1.1.Zidentyfikowane problemy oraz potrzeby sektora komunikacyjnego;
5.2. Screening dokumentów strategicznych powiązanych, w szczególności, z planem zagospodarowania przestrzennego, programem rozwoju gminy, planem transportu publicznego, planem zaopatrzenia w energię eklektyczną i paliwa gazowe oraz inne paliwa alternatywne oraz analizy kosztów i korzyści wynikającej z ustawy o Elektromobilności, jak również realizacji celów wynikających z Planów Elektromobilności;
5.3. Priorytety rozwojowe (cele strategiczne oraz operacyjne) w zakresie wdrożenia strategii rozwoju elektromobilności, w tym zintegrowanego systemu transportowego; 5.3.1.Adekwatnośc zaproponowanych działań do problemów oraz potrzeb (zgodnie z pkt. 5.1.1.).
6. Plan wdrożenia elektromobilności w jednostce samorządu terytorialnego
6.1. Zestawienie i harmonogram niezbędnych działań, w tym instytucjonalnych i administracyjnych, w celu wdrożenia strategii rozwoju elektromobilności,
6.1.1. Zakres i metodyka analizy wybranej strategii rozwoju elektromobilności, w tym rodzaj napędu pojazdów (elektryczne, wodorowe, gazowe, paliwa alternatywne) oraz zastąpienie pojazdów spalinowych,
6.1.2. Opis i charakterystyka wybranej technologii ładowania i doboru optymalnych pojazdów z uwzględnieniem pojemności baterii i możliwości przewozowych,
6.1.3. Ocena możliwości utworzenia linii autobusowych transportu publicznego i punktów ładowania, pod kątem potrzeb mieszkańców, w tym osób niepełnosprawnych,
6.1.4. Lokalizacja stacji i punktów ładowania pozostałych pojazdów, w tym komunalnych; 6.1.5. Zarządzanie miejscami parkingowymi, informacja, prognozowanie, naprowadzanie na wolne miejsca parkingowe, monitorowanie przekroczenia ustalonego czasu parkowania, rezerwacja miejsc;
6.1.6. Wypożyczalnie pojazdów elektrycznych/car-sharing/car-pooling z zapewnieniem dodatkowych przywilejów, np. wyznaczone bezpłatne miejsca parkingowe,
6.1.7. System pobierania opłat za parkowanie (np. automatyczne rozpoznanie klienta w strefie z abonamentem i bez, identyfikacja stref poprzez system, płatności poprzez operatorów komórkowych, automatyczne płatności za parkowanie);
6.1.8. Węzły i parkingi przesiadkowe;
6.1.9. System rowerów miejskich, zintegrowany system ścieżek rowerowych, parkingi rowerowe, ładowarki do rowerów elektrycznych;
6.1.10. Harmonogram niezbędnych inwestycji w celu wdrożenia wybranej strategii rozwoju elektromobilności,
6.1.11. Struktura i schemat organizacyjny wdrażania wybranej strategii,
6.1.12. Analiza SWOT;
6.2. Udział mieszkańców w konsultacji wybranej strategii rozwoju elektromobilności;
6.3. Planowane działania informacyjno-promocyjne wybranej strategii;
6.4. Źródła finansowania;
6.5. Analiza oddziaływania na środowisko, z uwzględnieniem potrzeb dotyczących łagodzenia zmian klimatu oraz odporności na klęski żywiołowe;
6.6. Monitoring wdrażania Strategii.
- Podstawowe projektowane obszary wsparcia elektromobilności, które należy uwzględnić w Strategii to:
- zakup pojazdów elektrycznych – na potrzeby uruchomienia miejskiej komunikacji zbiorowej w oparciu o małe autonomiczne autobusy do obsługi dowolnych, dopasowanych do potrzeb klientów trasy oraz zakup samochodów elektrycznych dla floty administracji samorządowej,
- dalszy rozwój infrastruktury niezbędnej dla rozwoju elektromobilności,
- dalszy rozwój sieci szerokopasmowych,
- system zachęt i ulg finansowych dla posiadaczy pojazdów elektrycznych,
- planowane elementy smart city.
- W Strategii należy przeanalizować wpływ realizacji Strategii na poprawę jakości powietrza, wg przyjętej metodyki polegającej na wskazaniu efektu ekologicznego co najmniej:
-związanego z zastąpieniem jednego pojazdu spalinowego na jeden pojazd elektryczny (odpowiednio do prognozowanej w strategii ilości pojazdów – dotyczy planowanej wymiany floty),
- związanego z ilością osób, które zastąpią pojazd rowerem, w tym elektrycznych (odpowiednio do długości projektowanych ścieżek rowerowych i szacowanej liczby osób w poszczególnych dniach tygodnia - iloczyn przejechanych rocznie kilometrów i przyjętego współczynnika emisji dla pojazdu/km),
-związanego z ograniczeniem długości przejechanej trasy w poszukiwaniu miejsca parkingowego przez inteligentne systemy parkingowe - jako iloczyn ,,zaoszczędzonych " kilometrów i przyjętego wskaźnika dla pojazdu/1km.
- Projektowane w Strategii rozwiązania obligatoryjnie przewidywać będą dostosowanie taboru oraz projektowanej infrastruktury do potrzeb osób niepełnosprawnych:
-min. jeden pojazd wyposażony w podnośnik do przewozu osób niepełnoprawnych ruchowo,
-parametry projektowanego taboru uwzględniające potrzeby osób niepełnosprawnych (ruchowo, niedowidzących, niesłyszących)
- konieczność projektowania elementów infrastruktury z zastosowaniem najlepszych praktyk dotyczących potrzeb osób niepełnosprawnych.
- Wykonawca zobowiązany jest, w porozumieniu z Zamawiającym, do przeprowadzenia konsultacji społecznych Strategii – w trybach przewidzianych dla konsultacji dokumentów strategicznych w ustawie ooś a także do wykonania działań informacyjnych oraz edukacyjnych, tj.: winien zrealizować kampanię informacyjną, przy wykorzystaniu wdrażanych aktualnie w Gminie, zintegrowanych systemów e-usług, dla mieszkańców Gminy. Projekt kampanii, uwzględniający co najmniej jedno spotkanie bezpośrednie
z mieszkańcami, wykonawca winien przedstawić Zamawiającemu do zatwierdzenia. - Wykonawca zobowiązany jest do uzyskania wszystkich niezbędnych uzgodnień, zezwoleń dotyczących przedmiotu zamówienia.
- Wykonawca zapewni przejście na Zamawiającego całości majątkowych praw autorskich do przedmiotu zamówienia, w tym jego elementów składowych, na wszystkich polach eksploatacji potrzebnych Zamawiającemu do korzystania z rezultatów tych prac.
- Wykonawca zapewni, że przenoszone majątkowe prawa autorskie nie będą w chwili ich przejścia na Zamawiającego obciążone prawami na rzecz osób trzecich, a także, że osoby uprawnione z tytułu osobistych praw autorskich nie będą wykonywać takich praw w stosunku do Zamawiającego lub jego następców prawnych.
- Ostateczna forma opracowania dokumentu zostanie ustalona z wybranym wykonawcą na podstawie umowy.
- Wykonawca wykona przedmiot zamówienia w min. 2 egz. w postaci drukowanej w kolorze, trwale zszytej, oraz w postaci elektronicznej w wersji pdf. oraz w wersji edytowalnej, zalecane .doc lub .docx. Wykonawca przygotuje prezentację multimedialną zawierającą m.in. cele, wnioski, zadania wprowadzone do Strategii oraz przedstawi dokument podczas wskazanych przez Zamawiającego posiedzeń komisji Rady Miejskiej w Oleśnie oraz podczas Sesji Rady Miejskiej w Oleśnie, mającej na celu przyjęcie dokumentu do realizacji
- Jeżeli w trakcie opracowania dokumentu lub po jego przyjęciu do realizacji zostaną złożone uwagi przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wskazany przez niego podmiot, Wykonawca dokona stosowych korekt lub poprawek.
- Zamawiający nie dopuszcza składania ofert wariantowych.
KOD CPV: 73220000-0 Usługi doradcze w zakresie rozwoju
§ 4.
Termin wykonania zamówienia
Termin wykonania zamówienia: do 31 lipca 2020 r.
§ 5.
Warunki udziału w postępowaniu
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
- posiadają uprawnienia do wykonania określonej działalności lub czynności,
- posiadają wiedzę i doświadczenie,
- (doświadczenie) -Wykonawca udokumentuje, że w okresie 3 lat przed terminem składania ofert wykonał co najmniej pięć strategii (programów, planów, itp.) związanych tematycznie z: ochroną środowiska, ochroną powietrza, gospodarką niskoemisyjną, ograniczaniem niskiej emisji, transportem, zaopatrzeniem w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe, elektromobilnością (itp.) dla obszaru zamieszkałego przez nie więcej niż 20 tys. mieszkańców oraz przeprowadził co najmniej trzy badania ankietowe elektroniczne (przygotowanie ankiety wraz z opracowaniem wyników badania) na poczet prowadzonych prac związanych z przygotowaniem/wdrożeniem/monitorowaniem dokumentu strategicznego / planistycznego;
- (Zasób kadrowy) - Wykonawca wykaże, że dysponuje lub będzie dysponował zespołem składającym się z co najmniej 3 osób. Każda z nich, samodzielnie lub będąc członkiem zespołu, w okresie ostatnich 3 lat opracowywała dokumenty strategiczne o charakterze związanym tematycznie z: ochroną środowiska, ochroną powietrza, gospodarką niskoemisyjną, ograniczaniem niskiej emisji, transportem, zaopatrzeniem w ciepło, energię elektryczną, paliwa gazowe, elektromobilnością (itp.) oraz co najmniej jedna osoba w zasobie kadrowym przeprowadzała strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko projektu dokumentu.
- znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej umożliwiającej realizację zamówienia.
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy w terminie wyznaczonym przez Zamawiającego złożą wypełniony formularz ofertowy (wzór formularza ofertowego stanowi załącznik nr 1 do zapytania ofertowego)
§ 6.
Informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń lub dokumentów, wskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami
- Wnioski, zawiadomienia, informacje dotyczące procedury zamawiający i wykonawcy przekazują na piśmie, faksem, drogą elektroniczną.
- Osobami uprawnionymi do kontaktów z wykonawcami jest:
- w sprawach przedmiotu zamówienia Małgorzata Pach tel. 34 / ……. od 7.30 – 15.30
- w sprawach procedury Kamil Brzęczek tel. 34 / 350 91 72 od 7.30 – 15.30
§ 7
Miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert
- Ofertę należy przesłać Zamawiającemu w formie elektronicznej w terminie do godz. 09.00 dnia 25.10.2019 r.
- Zamawiający dopuszcza możliwość złożenia oferty w wersji papierowej na adres określony w punkcie 1.1.
§ 8.
Opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert
- Kryteriami oceny ofert jest cena – 100% (maks. 100 pkt.)
- Za najkorzystniejszą zostanie uznana oferta spełniająca warunki zapytania ofertowego z najwyższą liczbą punktów.
- Ilość punktów uzyskanych przez Wykonawcę zostanie obliczony wg następującego wzoru:
Cena najniższej oferty/ cena badanej oferty x 100 punktów x 100%
§ 9
Istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy.
- Po wyborze najkorzystniejszej oferty Zamawiający przystąpi do negocjacji warunków umowy.
- Zamawiający wymaga, aby w umowie znalazły się zapisy niniejszego zapytania ofertowego dotyczącego przedmiotu zamówienia oraz terminu wykonania.
§ 11.
Ochrona danych osobowych
- Zamawiający informuje, że administratorem danych osobowych Wykonawcy jest Urząd Miejski, 46-300 Olesno, ul. Pieloka 21, tel. (034) 359 78 41-44, fax (034) 359 72 83.
- W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, można skontaktować się z inspektorem ochrony danych osobowych za pośrednictwem adresu:
- Dane osobowe będą przetwarzane na potrzeby przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz w celu archiwizacji.
- Dane osobowe będą przechowywane, zgodnie z art. 97 ust. 1 ustawy Pzp, przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje cały czas trwania umowy.
- Odbiorcami danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania w oparciu o art. 8 oraz art. 96 ust. 3 ustawy Pzp.
- Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo dostępu do danych, a także na warunkach określonych w przepisach Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, prawo sprostowania danych, ich usunięcia oraz ograniczenia przetwarzania. Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
- Podanie danych jest dobrowolne, jednakże ich niepodanie może uniemożliwić Zamawiającemu dokonanie oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, co skutkować może wykluczeniem wykonawcy z postępowania lub odrzuceniem jego oferty.
Załączniki:
Kierownik Wydziału Spraw Europejskich
i Promocji Gminy
Małgorzata Pach
Olesno, dnia 04.11.2019 r.
Nr IX.IX.03.2019
Dotyczy postępowania prowadzonego w trybie zapytania ofertowego pn.: „Wykonanie projektu „Strategia rozwoju elektromobilności dla Gminy Olesno na lata 2019-2025””
Zamawiający informuje, że przedmiotowe postępowanie zostaje unieważnione.
Uzasadnienie
W postępowaniu złożono oferty, które nie spełniają warunków udziału określonych w treści zapytania ofertowego. Mając na uwadze powyższe zamawiający postanowił jak w sentencji.
Kierownik Wydziału Spraw Europejskich
i Promocji Gminy
Małgorzata Pach